Ülemaailme rahanduskriis ja Eesti majanduse jahtumine on kaasa toonud allakäigu ka edukate ärimeeste klubi-, baari- ja voodikaaslaste majanduses. Kokkuvõtlikult tuntakse seda beibemulli lõhkemisena, mille ohvriks langenuid tuntakse beibede, satelliitbeibede või grillkanade nime all.
Klassikaliselt kasutab ärimees beibet, satelliitbeibet või grillkana (solaariumi üledoosiga blondiin, keda meelitab raha lõhn ning keda on teistest omasugustest väga raske eristada) meelelahutuseks juhul, kui tal on olemas ka ametlik abikaasa ja perekond. Noorematel ärimeestel on satelliitbeibed kas kiirel rotatsioonil (iga nädalavahetus uus), keskkiirel rotatsioonil (vahetub kord kuus) või nn best-before-põhisel rotatsioonil (vahetatakse teatud vanusepiiri, nt 23 eluaasta möödumisel).
Satelliitbeibe hankimist võib võrrelda Tallinki aktsia ostmisega: suured laenud on sponsori (aktsiaomaniku) kaelas ja positiivsed rahavood jäävad beibele (puukfirmadele) - näiteks kosmeetika (hotellindus), ehted (valuutavahetus), reisid (toitlustus) jne.
Ehkki majanduslikus mõttes on ka beibed ju investorid. Kui investorid investeerivad aktsiatesse, siis nemad enda välimusse. Meestele meeldivad ilusad naised, naistele edukad mehed. Enda huvitavusse beibed investeerida ei viitsi, sest vastasel korral poleks nad beibed, vaid pikaajalisel kasutusrendil olevad kurtisaanid. Beibede investeerimishorisont on aga lühem ning dividende makstakse ka rohkem.
Rekordbeibe kulutas 150 000 krooni kuus!
Väidetavalt suutis ühe mitte väga suure kinnisvarahai satelliitbeibe enese ülalpidamisega tekitada kulusid ligikaudu 150 000 krooni kuus. Kuigi esmapilgul tundub see summa isegi liiga väike: kinnisvara liising 20 000, BMW X5 maasturi üldkulud kokku 20 000, side 10 000, riided 35 000, kosmeetika 10 000, hooldus ja massaaž 10 000, meelelahutus 10 000, väljas söömised 20 000, poodlemisreis 15 000... ups! ja ongi limiit läbi, poolest kuust juba näpud põhjas. (Kui elatakse koos, siis tuleb kuludeks arvestada vaid 50 protsenti üürist või laenumaksest.) Tavapäraselt kulub satelliitbeibe ülalpidamiseks siiski viie-kuuekohaline rahasumma kuus.
Kui aktiivne olla, kulub 10 000 krooni meelelahutusele üsna lihtsalt (kahe inimese peale vastavalt 20 000 krooni). Meelelahutuskulud võivad olla näiteks koos sõbrannaga nädalavahetusel Helsingisse mingile kontserdile sõitmine (hotell, piletid jms); suvine nädalavahetus Saaremaal (hotell, head veinid, restoranid jms). Talvepuhkuse näide Eestist: majake Kuutsemäel nädalavahetuseks maksab 5000-6000 krooni. Lisaks mäepiletid, söök, sõit mootorsaaniga. Eelnevalt on ostetud suusavarustus, mis ajab mitme kuu normi lõhki. Laupäeva õhtul Otepääl pidutsemas. Veekeskuste külastamine. BMW X5 kütus. Jah, pole veel Eestist välja saanudki, kui juba eelarve lõhki!
(BMW maastur X5 on beibede puhul siiski raskesti mõistetav aksessuaar. Tegemist on autoga, mille loomise ainus eesmärk on testosteroonitaseme tõstmine ning millega sõidavad alfaisased. Siiski istuvad Pirita teel hommikuti X5tes kümned meiki täiustavad beibesektori tüüpilisimad esindajad.)
Öist jahti peetakse klubis
Beibesektori klassikaline tegutsemisareaal on ööklubi, kus on võimalik kohtuda edukate meestega, näiteks klubid Bonbon ja Oscar Lux. Viimati mainitud ööklubi reklaamis ennast järgmiselt: "Oscar pretendeerib õigustatult öise Tallinna kõige prestiižikama koha nimele, pakkudes oma külastajatele kvaliteetseid kalleid jooke, luksuslikku interjööri, lõõgastavat atmosfääri, meeldivat seltskonda, mis tagab range luks klassi ööklubi ja nägude kontrolli ja muidugi kõige lemmikuima, moodsa muusika, peaasjalikult stiili- kommertskaos."
Kuulsad on XO peod, kus ukse ees seisavad osalejate edu kõrge taseme näitamiseks Lamborghinid, tavaliselt Spyder ja Superleggera. Tegelikult on need Lamborghini esinduse proovisõiduautod ja vanad, eelmise aasta mudelid. Laenatud Lamborghinid annavad selge sõnumi, justkui oleks antud asutus mõeldud väga valitud isikutele, kelle varaline staatus küündib vähemalt sinnamaani, et lubada endale üht neist kahest autost.
Edumeeste tähelepanu paelumiseks tantsivad beibed tihti tantsupõrandal omavahel, oma füüsilisi võlusid maksimaalselt demonstreerides.
Beibed ei külasta ööklubisid nädala sees (teisipäev, kolmapäev, neljapäev). Tundub, et majanduskasvu aegadel on nad unustanud, mis ajal käivad ööklubides maksejõulised sihtmärgid (s.t inimesed, kes võivad lubada endale kahe-kolmepäevast "pohmelli").
Tavaliselt maksab pilet sellisele klubiüritusele 1000 krooni. Ürituste korraldajad kutsuvad reklaami mõttes kohale fotograafid. Pildid pannakse üles kas Weekendi või mõnele vene nimega saidile.
Pidu, papp ja solaarium
Klubis paigutuvad beibed erinevatesse lahtritesse. "Watch, but dont touch"-tüüpi beibed annavad oma kättesaamatusest kehakeele ning žestidega märku ka potentsiaalsetele isastele, kelle "laskeulatuses" nad viibivad. Teiste sõnadega - toimub hinna üleskruvimine.
Vähenõudlikumate beibede eesmärk tundub olevat mitte rikas mees, vaid pigem 15 minutit kuulsust koos selle juurde käiva lõbusa eluga. Selliste beibede elueesmärk on pidu, papp, solaarium, (võlts) Gucci ja kunstküüned. Tipphetk alastipildid Kroonikas. See grupp beibesid on suur ja järelikult on nende järele ka nõudlust.
Enamjaolt ongi taoliste beibede elu mõte sellised "glamuursed" üritused, kus rahuldada oma patoloogilist esinemisvajadust ning mõni aeg hiljem vihjata - mina käisin peol, kuhu sai ainult kutsetega! Ennast edukana näidata on tänapäeval lausa kohustuslik.
On veel keskklassi beibesid ja beibede kõrgklass. Üsna vähestel õnnestub aja jooksul satelliidist "tuumikinvestoriks" (ehk ärimehe ametlikuks abikaasaks) üle minna. Neid iseloomustab kõrgem intelligentsitase ning rafineeritum välimus.
Eraldi teema on muidugi noored slaavi naised, kuid seda turgu ei ole väga lähedalt uuritud.
Beibeturgu ootab ülepakkumine ja lõpumüük
Beibemajanduse puhul on tegemist vägagi tsüklilise majandusharuga. Praegune faas tundub olevat bid'ijate poolel - "pikendame pidu" (näiteks laenuga). Järgmine faas on kokkupõrge reaalsusega - siis avastavad beibed, et alanud on kulude kokkuhoid, kuna sponsorit tabas globaalne finantskriis vms.
Sellest järgmine faas on beibe arvamus, et tema sponsori ärakukkumine oli üksikjuhtum ja BonBonist on võimalik järgmisel reedel leida uus sponsor. Pärast kolmandat nädalavahetust läbirääkimisi meestega, kes ei osta enam lauda kallist Dom Pérignoni või head Mummi, vaid Martini Astit, saab beibe aru, et laia spread'iga ei vea välja ning hinnatasemega tuleb alla tulla.
Kuna sellised protsessid kuhjuvad, saabub beibede turule deflatsiooniline šokk ja täielik ülepakkumine koos lõpumüügiga. Selles turu faasis nopitakse turule paiskunud massil koor pealt ära ning hulk beibesid avastab end kvalitatiivselt madalama astme turul ehk tööjõuturul. Seal on selliste tegelaste hind aga bruto kümme korda madalam kui nende senised kulud kuus...
Juba nüüd võib turul (BonBonis jm) näha, et spread kisub laiaks ja likviidsus on läinud. Müüjad istuvad ask'i peal ja ostjaid on vähe ning nad ei taha bid'iga kõrgemale ronida. Iseküsimus on, kas ja millal beibed ise squeeze'i hoomama hakkavad.
Seoses halvemate aegadega ka muudes sektorites võib prognoosida beibede hulga plahvatuslikku kasvu klubides, kus on vähemalt jutu järgi kunagi liikumas nähtud rikkamaid mehi. Samuti kasvab sellist olukorda ära kasutavate, rikkaid mängivate härrade hulk, kes ühe õhtu kaupa niimoodi mõnusalt aega veedavad ehk siis beibedele optsioone ja futuure pakuvad.
Beibeturu kokkuvarisemine avaldab omakorda mõju sellest sõltuvatele sektoritele: autokaubandusele, reisisektorile (paar reisibürood, kes on asjad kokku pakkinud, teevad teistele ruumi ja need saavad hindu endale pisut soodsamaks muuta). Maksejõu vähenemise tõttu väheneb klientide arv, kuid solaariumisalong saab nurga peal väiksemate kuludega pisut jumet juurde anda (samas oli kv.ee's ärikinnisvara all hiljuti müügis kaks nurgapoe solaariumifirmat renditud pinnal).
Ööklubi omanikel on samuti huvitavad ajad, väidetavalt käib rahvast popimates kohtades sama palju kui ennegi, kuid baarikäibed on poole väiksemad. Inimesed ilmselt eelistavad end kodus või taksos täis juua, et raha säästa. Beibesektor saab korraliku matsu ka tugevneva dollari tõttu, mis viib kosmeetika hinnad üles.
Uuel aastal vähem tähti äritaevas, vähem ka satelliite
Kuna eelolev aasta majanduse valdkonnas prognooside ja oletuste kohaselt kõige kergemaks ei osutu, avaldab see ilmselt mõju ka beibemajandusele ja edumeeste satelliitide elujärjele.
Need, kes suudavad kulutada 100 000 krooni kuus satelliitbeibe ülalpidamisele, suudavad seda teha loetud kuud. Need, kes suudaksid ka rohkem kulutada, ei tee seda, ja just nimelt sellepärast nad ka kauem jõukuse säilitavad.
* Tekst on kompileeritud investeerimisportaali LHV foorumi teema "Beibendussektor Eestis" põhjal. Suur tänu: Karum6mm, luuna, rehatrader, solver, rakuc, taksidermist, opex, privador, Lagnese, taavi186, mykoloog, Marvin, Stealth, kallo, Adamski, show, Erkki!
Lühike ärimeeste beibesõnastik
Bid - ostunoteering. Kõrgeim hind, millega turuosaline on nõus vara ostma.
Ask - müüginoteering (kasutatakse ka terminit offer). Madalaim hind, millega turuosaline on nõus vara müüma.
Spread - Bid'i ja Ask'i vahe. Spread'i suurus oleneb vara likviidsusest (pakkumise-nõudmise vahekorrast), mida suurem spread, seda ebalikviidsem vara.
Squeeze on hinna volatiilsuse tugev kokkupigistus.
http://ekspress.delfi.ee/news/paevauudised/beibemulli-lohkemine-arimeeste-kaaslaste-magus-elu-loppeb?id=27683623