Olen lugenud Siegfried von Vegesacki raamatut "Balti tragöödia" ja see on tõesti väga huvitav raamat (ilmus kunagi Päevalehe mustas sarjas). Nii et kui sellenimeline etendus Linnateatris välja kuulutati, sai krapsti! piletid ära haaratud. Esietendus oli pühapäeval, mina sain piletid teisipäevaks.
Tragöödiaks on see raamat nimetatud seetõttu, et käsitleb Vabadussõda ja selle eelset olukorda baltisakslaste vaatenurgast - nemad kaotasid oma maad, mõisad ja vara, ja osa neist, kes Saksamaale minema ei saanud, löödi siin punaste poolt maha, enne kui Eesti ja Läti omad ja ka appi tulnud Saksa väed punased minema peksid. Baltisakslaste jaoks oli see ju tragöödia.
Ja teisipäeva hommikul ilmus Delfisse arvustus selle tüki kohta - et on igav ja üksluine. Ja et muidu nii headel näitlejatel pole midagi mängida, mis nende võimeid näitaks.
Algul ehmatasin, siis aga mõtlesin, et noh, ennegi neid ametlikke arvustusi nähtud - mõned kriitikute poolt väga maha tehtud etendused nagu "Black Rider" ja "Nurjatu saar" on väga headeks osutunud ja mõned väga kiidetud etendused mitte nii headeks. Lähen ikka, vaatan ise üle.
Tuli tunnistada, et seekord oli arvustuse kirjutanud Jelena Skulskajal täiesti õigus. Etendus oli igav.
Need baltisakslased olid pandud ühte suurde saalimoodi ruumi staatiliselt seisma või istuma ja üksteisele loosungeid loopima - umbes et "selleks, et võita, peab enne kõik kaotama" ja muud sihukest. Kas näitekirjanik tõesti arvas, et need inimesed ei rääkinud omavahel, vaid pildusid pateetilisi tsitaate? Ja seisid paigal ruumi servades ja nurkades, kohati näoga seina poole. Vahel ka kirjeldasid muu hulgas kehtivat olukorda - aga vähe sellest nii põnevast perioodist.
Tuleb muidugi tunnistada, et tehniline lahendus, videod ja pildid suurel ekraanil lava tagaseinal, olid tõesti head ja igati kohased. Kuidas siia jäänud baltisakslased kätte saadi ja maha lasti . . .
Ja lõpp, kus lavalt läksid ära need, kes leidsid elamisvõimaluse siinsetes linnades või hoopiski Saksamaal, lava jäi tühjaks ja sellel taustaks olnud lumisel maastikul hakkasid pidulikult ja vähe kangelt tantsima need tegelased, kes sõdade käigus surma olid saanud - nemad jäid ju igaveseks siia, oma tegelikule kodumaale. Kurgus hakkas kripeldama.
Võtsin kaas oma keskmise poja, kes on ka ajaloohuviline. Esimese vaatuse lõpus märkasin, et ta pilk hakkab kohati klaasistuma. Vaheajal teatas ta, et see on nii üksluine, et tema läheb ära koju. Mina muidugi ütlesin, et teine vaatus on põnevam - ma tean raamatu sisu. Tema teatas, et ema, sa ju tead, kui jubedalt ma norskan, kui ma magama jään - kas sa tahad, et ma teen seda siin, või et ma teen seda kodus? No selle peale ei olnud mul enam midagi öelda, lõin käega ja saatsin ta koju.
Ja teine vaatus ei olnud põnevam. Välja arvatud see lõpustseen tagaekraanil.
Ja muidugi "kunstiline" trikitamine, toolide lohistamine enda järel üle saali, seismine kohati näoga nurga poole - tekkis mulje, et Linnateater tahab kangesti NO99-t teha, aga tal ei tulnud välja.
Ei soovita piletite hankimisega vaeva näha.