_Pole olemas koodeksiraamatut kus on kirjas kõik, mis hea ja kõik mis halb._
Selle maa keeles küll jah kui ühes teises keeles on nad olemas. kirjutamatta kujul on nad olemas küll.
*
Sa pead silmas jaapanlaste aukoodeksit? Kui õigesti aru sain, pead silmas südametunnistust ja eetikat selle koodeksiraamatu kirjutamata kuju all, mis peaks igas inimeses olemas olema või oli see midagi muud?
------------------------------------------
_Ühe inimese jaoks on head ühed asjad, teise jaoks halvimad elus üldse. Ei saa tõesti võtta ja raiuda kivisse, et see on ainult hea ja teine on ainult halb._
saab ja raiutaksegi
*
Isegi kui see nii oleks, peaks olema kõik inimesed ühesuguse mõtlemisega, vabad negatiivsusest ja oskama lugeda. Isegi lugemisoskusest pole kasu, kui ei suudeta kirjutatut mõista.
------------------------------------------
_Inimesi läbini headeks ja halbadeks liigitada ei saa. Sageli on see reegel, et see inimene, kes on väljapoole halb, peidab endas seespool samasuurt headust ning vastupidi, sest kõiges on tasakaal. Ka headuse ja halva suhe inimeses on tasakaalus. Pole olemas inimest, kes oleks ingellikult omakasupüüdmatu, hea ja kannaks endas vaid positiivseid omadusi. Sellisel juhul poleks ta inimesena sündinud vaid hõljuks pilvepiiril tiibadega lehvitades ja süütult naeratades._
Kuidas nii, kes siis Ema-Tereesa oli? Miks Yin-yang just sellisena kujutatakse nagu teda kujutatakse?
*
Ema Tereesa oli inimene nagu me kõik, ilma tiibadeta. Oma vigade ja heade külgedega. Ta tegi tõesti palju head, aga on ka igasuguseid näiteid netis liikumas, mida ei saa ainult heaks nimetada. Otsingut kasutades võid lugeda nii üht kui teist.
No näiteks tema päevikutes on selline tsitaat kus ta nimetab ennast silmakirjalikuks:
"Mu naeratus on kate, mask, mis kõike varjab. Ma räägin, nagu oleks kogu mu süda täidetud armastusega Jumalasse, õrna isikliku armastusega. Kui sa aga siin oleksid, siis ütleksid: “Kui silmakirjalik!”"
Inimlik? Kas pole?
Või selline näide:
Ema Teresat, tema tegevust ja vaateid on kritiseerinud tuntud kirjanik Christopher Hitchens oma raamatuga Misjonäriasend: Ema Teresa teoorias ja praktikas (The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice; Verso, 1995).
Filosoofina kritiseerib ta Ema Teresa vaesuse ja kannatuse ülistamist. Selle asemel, et kogutud rahaga vaeseid aidata, avas Ema Teresa 150 riigis oma nunnaordu harukontoreid, et oma sekti sõnumit veelgi laiemalt kuulutada. Ema Teresat ei huvitanud vaesuse likvideerimine, vaid kannatuse ülistamine ning India vaesed ja tõbised olid hea vahend Lääne halva südametunnistuse rahaga oma tõekspidamisi levitada.
Ühest küljest tegi head, sest arvas, et see, mis ta teeb on ainuõige. Teiste meelest polnud see jälle hea ja õige. Kuidas keegi asja näeb.
*
Miks Yin-yang just sellisena kujutatakse nagu teda kujutatakse?
Yin ja yang on Vana-Hiina filosoofias kogu olemist iseloomustavad vastandlikud, kuid samas vältimatult kooseksisteerivad poolused. Vastandvärviga ringid sümboliseerivad kummagi sees sisalduvat vastandpoolust (miski pole täielikult yin ega yang). Sinusoidne eraldusjoon märgistab nende sujuvat üleminekut.
Taoismis on Yin ja Yang universumi negatiivne ja positiivne printsiip. Üks ei saa eksisteerida ilma teiseta ning sageli esindavad nad omavahelistes suhetes oma vastandit.
See, mis näib olevat Yin, on sageli toetatud Yang poolt ning vastupidi. Näiteks selleks, et mõista headust, peab tundma ka kurja. Ilma headuseta ei saaks olla ka kurjust. Selleks, et midagi saada, tuleb tal lasta minna. Jne.
---------------------------------------------
_See on muidugi omaette teema, miks inimesed käituvad siin nagu nad just käituvad. Miks öeldakse vahel inetusi ja järgmisel päeval enam ei mäletatagi seda. Me ei näe ekraani taha ja ei tea, mis selle halva sõnumi edastajaga toimub. Kes teab, miks ta käitub just täna nii. See ei tee temast automaatselt halba inimest. Tema t e g u oli halb, mitte tema ise tervikuna._
mina olen segeks teinud et inimesed teevad halba:
igavusest, konkurentsist, rahuldamatusest- see selline tunneb rahuldust teiste inimeste kannatusest. Siis kui on saanud ise mööda pead.
*
Negatiivsus, mis inimene endasse võtab, leiab sellise väljundi. Varem või hiljem. Kui ei osata teistmoodi, tehakse nii. Kahjuks. Või siis kuhjatakse endasse väljaelamata viha sel määral, et see muutub füüsiliseks vägivallaks.
-------------------
_Paraku on see soov hiireklikiga muuta negatiivne kommentaar nähtamatuks või olematuks sama hea kui jaanalinnu moodi pea liiva sisse peitmine._
Siis kui mehed veel mehed olid, tasusid nad solvangute ja aasimise eest mõõgaga.
Nüüd internetis on selle asemel ISP teenusepakuja seatav blokeering.
*
Arvad, et Jaapani samuraide komme solvangu eest haarata oma katana või wakizashi ning hävitada paari löögiga oma vaenlane on ainuõige? Siis poleks ühtki eestlast maamunal enam vist alles.:)
Minu meelest on võimalik siingi sõnadega rünnakuid pareerida, mitte ainult relvade või ähavrdustega vehkides.
Lugesin alles äsja Lian Hearni Otori lugude sarjast esimest raamatut "Üle ööbikupõranda". Oletan, et sul Olavsu1 on see sari loetud. Oled ju selle maa kultuuri austaja. Pean ütlema kahetsusega, et naljalt järgmise osa järele käsi enam ei haara, sest vaatamata väga heale sõnaseadele ja kirjeldustele, mis põhineb pikaaegsel uurimustööl, on selle kultuuri sajanditetagune kombestik minu jaoks niivõrd vägivaldne ja vastuvõetamatu, et enam sellist frustratsiooni tunda nagu raamatusse sisse elades sain, enam niipea ei soovi. Loomulikult pole tänapäeval see enam üks ühele sama, aga põhimõtteliselt on paljutki sealt siiski traditsiooniliselt üle kanduinud. Kes loeb/on lugenud, saab aru ja ei näe ainult positiivset, vaid suudab näha seda meestekeskset ning inimelu mitte hindavat süsteemi.
Aga sellega on ju ka nagu ta just on, sest inimestele on omane kanda silmklappe ning näha ainult seda, mida tahetakse näha. Mis sest ikka pikalt rääkida.