Halb kogemus
laps ei õpi lugema
karmel 18. juuli 2007, kl 22.51 |
Mida teha?Laps ei õpi kuidagi lugema.Ise läheb järgmine sügis kooli.Tähtede nimesid vist teab.Aga sõnad?
Toon näite.
Ma kirjutan paberile KUU.Hästi suurelt.Küsin mis see on?
Laps loeb K U U.Küsin- mis sõna see on?Laps vastab- ma ei tea.Küsin- mis tähed olid?Laps vastab-ei mäleta.Varsti küsib kas tohib arvutisse minna.
Toon näite.
Ma kirjutan paberile KUU.Hästi suurelt.Küsin mis see on?
Laps loeb K U U.Küsin- mis sõna see on?Laps vastab- ma ei tea.Küsin- mis tähed olid?Laps vastab-ei mäleta.Varsti küsib kas tohib arvutisse minna.
oehhh 18. juuli 2007, kl 22.56 |
inna 18. juuli 2007, kl 23.01 |
minul ka laps luges jube halvasti. jättis esimese tähe ära, kui sõna hakkas kokku lugema. õpetaja rääkis, et neil oli üks selline kunagi, kes tuli ja ei tundnud tähti ka, jõuluks luges, nagu robin. ära muretse, küll õpib, hakkavad ju esimeses klassis uuestu tähtedega peale. muidugi on endal lihtam, kui oskad lugeda, aga mingi õudus see nüüd ka pole.
jumpsus 18. juuli 2007, kl 23.30 |
ttt 18. juuli 2007, kl 23.41 |
Kadri 19. juuli 2007, kl 00.23 |
Kas väikelapse õppimine ei peaks käima läbi mängu? Niimoodi on ju väga igav, et ema kirjutab sõnu paberile ja palub ette lugeda :) Mõni laps õpib nii, aga teisele on vaja loomingulisemat lähenemist. Lugema õppimiseks on ju vastavad vihikud/raamatukesed olemas, kus ilusad pildid ja jutud all peaksid lapses lugemise vastu huvi tekitama. Neid raamatuid võiksite koos vaadata ja lugeda. Ja kui laps on arvutihuviline, siis kindlasti annab ka arvutit ära kasutada lugema õppimiseks.
Kust ainult vastavaid ideid saada...hmm, ehk tõesti pöörduda logopeedi poole või lasteaia õpetajate poole.
Ja kuidagi peaks vist tõesti seletama ka või ise ette näitama, et kuidas tähti lugedes lõpuks sõna kokku saada. Mäletan, et kui ise kooli läksin, siis oli ka teistel lastel põhiline probleem, et veerib tähed ära, aga sõna kokku öelda ei oska. Endale tundub lihtne, et mis see siis ära ei ole, aga lapse jaoks on tähtede ja sõnade vahelt side puudu. Kuna ise ei oma lasteaia või algklasside õpetaja erialast haridust, siis ei oska ka nõu anda, kuidas last seal juures aidata ja juhendada.
Kust ainult vastavaid ideid saada...hmm, ehk tõesti pöörduda logopeedi poole või lasteaia õpetajate poole.
Ja kuidagi peaks vist tõesti seletama ka või ise ette näitama, et kuidas tähti lugedes lõpuks sõna kokku saada. Mäletan, et kui ise kooli läksin, siis oli ka teistel lastel põhiline probleem, et veerib tähed ära, aga sõna kokku öelda ei oska. Endale tundub lihtne, et mis see siis ära ei ole, aga lapse jaoks on tähtede ja sõnade vahelt side puudu. Kuna ise ei oma lasteaia või algklasside õpetaja erialast haridust, siis ei oska ka nõu anda, kuidas last seal juures aidata ja juhendada.
Klemm 19. juuli 2007, kl 00.43 |
n 19. juuli 2007, kl 03.35 |
õpib ikka 19. juuli 2007, kl 07.02 |
kõigepealt õppige nime kirjutama, siis hakake ümberringi vaatama, ja õppige kuidas kirjutatakse tool, voodi, köök, sall, st asi, mille nime kirjtatakse, olgu käepärast. Muretsega täheklotsid või tee arvutil ise suured tähed, sest kirjutamine ei aita sageli, vaja on sõnad läbi mängida. Võib kirjutada ka ette sõnad tuntud aasjadest, kus vaid üks täht puudu: vood_, pük_id jne, Hea oleks kui oleks ka pilt juures, siis laps saab aru, mis asi see on ja ta ei pea mõtlema tähendusele, vaid peabki konkreetselt otsima tähte.
Karistustaktika on väga ebaõige: lugemine on väga oluline oskus ja seda tuleb õpetada ikka positiivseid emotsioone tekitades.Ja kiiret pole ju kuhugi, aega on, võta rahulikult. Praegu on näha, et laps ei saa aru, mida ja miks ta peab tegema.
Karistustaktika on väga ebaõige: lugemine on väga oluline oskus ja seda tuleb õpetada ikka positiivseid emotsioone tekitades.Ja kiiret pole ju kuhugi, aega on, võta rahulikult. Praegu on näha, et laps ei saa aru, mida ja miks ta peab tegema.
vanaaeg 19. juuli 2007, kl 07.13 |
mina ei tea - kas enam selliseid klotse pole, kus tähed ja pildid peal? Sai nendest torne, ronge ja päikseid ehitatud ja igasuguseid kujundeid ja siis kuubiku tähti vastavalt pildile otsitud...Tund päevas lapsega mööda põrandat roomata ja asja huvitavaks teha - poleks ju palju?
peale neid mänge tulid siis juba värviraamatud, kus tähed ja sõnad sees ja lauldes ja värvides tuli see veerimine ja lugemine täitsa märkamatult.
leia ometi aeg, et lapsega mängida - see aeg saab imeruttu läbi.
Ise ootan juba kannatamatult, et lapselapsega oma laste lapsepõlve jälle meenutada. Ja keldrist otsin need vanad, head täheklotsid kindlasti üles.
* ja muidugi - password peale ja käsuga laps tegutsema...oh, teid.
Väänikust käskude-keeldude abil saate lõppkokkuvõtteks vastuklähviva kutsika endale.
peale neid mänge tulid siis juba värviraamatud, kus tähed ja sõnad sees ja lauldes ja värvides tuli see veerimine ja lugemine täitsa märkamatult.
leia ometi aeg, et lapsega mängida - see aeg saab imeruttu läbi.
Ise ootan juba kannatamatult, et lapselapsega oma laste lapsepõlve jälle meenutada. Ja keldrist otsin need vanad, head täheklotsid kindlasti üles.
* ja muidugi - password peale ja käsuga laps tegutsema...oh, teid.
Väänikust käskude-keeldude abil saate lõppkokkuvõtteks vastuklähviva kutsika endale.
heldeke 19. juuli 2007, kl 07.54 |
ki 19. juuli 2007, kl 09.47 |
:D 19. juuli 2007, kl 10.51 |
Mulle tundub küll, et su last lihtsalt ei huvita see lugema õppimine. ei huvita ja sina pole suutnud asja ka põnevamaks teha-
Kujuta ette olukorda, kus keegi hakkab sulle näitama mingit asja, mis sind üldse ei huvita.
Näiteks mees hakkab oma tehnikavõhikust naisele seletama auto ehitust.
Joonistab paberile auto mootori. Hästi suurelt. Küsib mis osa see on? Naine ütleb - auto mootor. Mees näitab joonisele ja küsib- mis mootori osa see on? Naine vastab- ma ei tea.ei mäleta.
Varsti küsib, kas tohib aeda lilli istutama minna.
Kujuta ette olukorda, kus keegi hakkab sulle näitama mingit asja, mis sind üldse ei huvita.
Näiteks mees hakkab oma tehnikavõhikust naisele seletama auto ehitust.
Joonistab paberile auto mootori. Hästi suurelt. Küsib mis osa see on? Naine ütleb - auto mootor. Mees näitab joonisele ja küsib- mis mootori osa see on? Naine vastab- ma ei tea.ei mäleta.
Varsti küsib, kas tohib aeda lilli istutama minna.
karmelile 19. juuli 2007, kl 11.24 |
Kadri 19. juuli 2007, kl 12.11 |
Nonäe, üks hea mõte juba - muudad kogu aeg arvuti passwordi ja siis laps on sunnitud uusi sõnu ära õppima niimoodi :)
Näiteks paned passwordiks "kala" ja siis kirjutad selle sõna suurelt paberile ja ütled lapsele, et see ongi arvuti password. Ja siis palud tal selle sõna lugeda. Võid kirjutada ka kolm sõna ja lasta tal proovida, milline neist on password.
Kindlasti peaks lugema õppimine käima läbi mängu ja olema lapsele huvitav, sundimisega ja keelamisega hoopis muudad selle tema jaoks vastikuks.
Mõistus tööle, igasugused täheklotsid ja lugema õppimise piltide/värvimise raamatud abiks ja mõtled igasugu mänge välja (kus võivad olla ka auhinnad) ja läheb ehk lõbusamalt.
Lisaks lugeda lapsele muinasjuturaamatuid, et tal endal tekiks ka huvi lugemise vastu. Mäletan, et ma ise just nii lugema õppisingi, et hirmus tahtmine oli Karupoeg Puhhi raamatut lugeda :)
Näiteks paned passwordiks "kala" ja siis kirjutad selle sõna suurelt paberile ja ütled lapsele, et see ongi arvuti password. Ja siis palud tal selle sõna lugeda. Võid kirjutada ka kolm sõna ja lasta tal proovida, milline neist on password.
Kindlasti peaks lugema õppimine käima läbi mängu ja olema lapsele huvitav, sundimisega ja keelamisega hoopis muudad selle tema jaoks vastikuks.
Mõistus tööle, igasugused täheklotsid ja lugema õppimise piltide/värvimise raamatud abiks ja mõtled igasugu mänge välja (kus võivad olla ka auhinnad) ja läheb ehk lõbusamalt.
Lisaks lugeda lapsele muinasjuturaamatuid, et tal endal tekiks ka huvi lugemise vastu. Mäletan, et ma ise just nii lugema õppisingi, et hirmus tahtmine oli Karupoeg Puhhi raamatut lugeda :)
õpetaja 19. juuli 2007, kl 14.27 |
Õpeta oma laps sõnas häälikuid kuulama, siis tuleb lugemine loomulikult.
Kui sõidad auto või bussiga, mängige sõnade lahtiharutamise mängu: MERI - M-E-R-I . Ja ikka nii nagu kuuleb, mitte emm-ee-err-ii.
See on paljude vanemate viga, et õpetavad lastele valesti tähti ütlema ja siis käsivad lugeda.
Näide: MAJA - laps luges emmajota :)
Tähestikku õpib koolis, kui lugemine juba selge!
Kui sõidad auto või bussiga, mängige sõnade lahtiharutamise mängu: MERI - M-E-R-I . Ja ikka nii nagu kuuleb, mitte emm-ee-err-ii.
See on paljude vanemate viga, et õpetavad lastele valesti tähti ütlema ja siis käsivad lugeda.
Näide: MAJA - laps luges emmajota :)
Tähestikku õpib koolis, kui lugemine juba selge!
MinaSina 10. jaanuar 2017, kl 19.49 |
Doktor 10. jaanuar 2017, kl 23.00 |
kuupäev!!! 11. jaanuar 2017, kl 11.06 |
proovi! 11. jaanuar 2017, kl 16.37 |
Lase lapsel sõna häälikute kaupa öelda (häälida). Esmalt on lihtsam eristada
täishäälikut- nii, et sõnad, mis algavad A, E, I, O, U-ga. Kõige raskem on lapsel kuulatees
tabada kaashäälikuid- K, P, T, G, B, D. Alusta lapsega mängu, kus esmalt tuleb tal ära
arvata sõna alguses olev häälik, siis sõna lõpus olev häälik. Kui laps juba häälikuid suudab
eristada, siis proovi "sõna lahti võtmise mängu", kus laps nimetab järjest kõiki antud sõnas
kuuldud häälikuid.
• Sõna arvamise mäng. Kirjuta sõna paberile, jättes ühe tähe kirjutamata. Lase lapsel
mõistatada. Näit: K-RU, SUV-, M-TS.
• Sõnakett- ütle lapsele sõna. Laps ütleb sõna viimase häälikuga algava sõna. LILL- LAPSSAI-
ISA- AUTO jne.
• Ruumis asuva eseme ära arvamine. Ütle lapsele sõna esimene häälik või ka viimane häälik.
Lase lapsel ära arvata. Näit: alguses on L ja lõpus on P (lamp)
täishäälikut- nii, et sõnad, mis algavad A, E, I, O, U-ga. Kõige raskem on lapsel kuulatees
tabada kaashäälikuid- K, P, T, G, B, D. Alusta lapsega mängu, kus esmalt tuleb tal ära
arvata sõna alguses olev häälik, siis sõna lõpus olev häälik. Kui laps juba häälikuid suudab
eristada, siis proovi "sõna lahti võtmise mängu", kus laps nimetab järjest kõiki antud sõnas
kuuldud häälikuid.
• Sõna arvamise mäng. Kirjuta sõna paberile, jättes ühe tähe kirjutamata. Lase lapsel
mõistatada. Näit: K-RU, SUV-, M-TS.
• Sõnakett- ütle lapsele sõna. Laps ütleb sõna viimase häälikuga algava sõna. LILL- LAPSSAI-
ISA- AUTO jne.
• Ruumis asuva eseme ära arvamine. Ütle lapsele sõna esimene häälik või ka viimane häälik.
Lase lapsel ära arvata. Näit: alguses on L ja lõpus on P (lamp)
Kevin-Christyan 11. jaanuar 2017, kl 19.36 |
oh issand 11. jaanuar 2017, kl 21.49 |
proovi! Kirjutas:
-------------------------------------------------------
> Lase lapsel sõna häälikute kaupa öelda (häälida).
> Esmalt on lihtsam eristada
> täishäälikut- nii, ..bla..bla
Määri pähe endale oma õpetus. Inimene, kes ise pole suutnud isegi numbreid selgeks õppida, tuleb siin teistele tarkust jagama. Aastaarve õpiti minu teada esimese klassis, sina pole nendeni ilmselt veel jõudnud.
Teema on 10 aastat vana.... aastast 2007 ja mingi idioot arvab siin, et too laps ilmselt ikka pole veel lugemist selgeks saanud, kuigi arvatavasti on põhikooligi juba ammu lõpetanud.
-------------------------------------------------------
> Lase lapsel sõna häälikute kaupa öelda (häälida).
> Esmalt on lihtsam eristada
> täishäälikut- nii, ..bla..bla
Määri pähe endale oma õpetus. Inimene, kes ise pole suutnud isegi numbreid selgeks õppida, tuleb siin teistele tarkust jagama. Aastaarve õpiti minu teada esimese klassis, sina pole nendeni ilmselt veel jõudnud.
Teema on 10 aastat vana.... aastast 2007 ja mingi idioot arvab siin, et too laps ilmselt ikka pole veel lugemist selgeks saanud, kuigi arvatavasti on põhikooligi juba ammu lõpetanud.
ema 12. jaanuar 2017, kl 10.40 |
karmel Kirjutas:
-------------------------------------------------------
> Mida teha?Laps ei õpi kuidagi lugema.Ise läheb jär
> gmine sügis kooli.Tähtede nimesid vist teab.Aga sõ
> nad?
> Toon näite.
> Ma kirjutan paberile KUU.Häst
> i suurelt.Küsin mis see on?
> Laps loeb K U U.Küsi
> n- mis sõna see on?Laps vastab- ma ei tea.Küsin- m
> is tähed olid?Laps vastab-ei mäleta.Varsti küsib k
> as tohib arvutisse minna.
Võib olla laps tõesti ei tea, mida tähendab sõna "kuu". Lugeda ta sul ju oskab, kui veeris kokku sõna "kuu". Asi polegi vast lugemisoskuse puudumisest, vaid sõnade tähenduse mõistmisest. Soovitan kasutada pildiraamatuid, arvutis lastemänge, kus peab ülesande täitmiseks lugema midagi, ristsõnade lahendamist, kuhu pildi kohale peab kirjutama sõna. Veel, kui kuskil käia, lugeda siltidelt, tahvlitelt sõnu, teha seda mänguliselt, kordamööda jne. Ainult mängu kaudu saab avardada lapse maailmapilti ja oskusi. Igaks juhuks võiks ära käia ka logopeedi, psühholoogi juures, sest põhjus võib olla ka mujal, unustada tahtmises, eemalolekus, mis pärsib reaalse eluga toimetuleku tahtmist. See on sinust väga tubli, et lapsest hoolid. Paljud vanemad ei pane üldse tähele, kui kaugel nende laps omadega on.
-------------------------------------------------------
> Mida teha?Laps ei õpi kuidagi lugema.Ise läheb jär
> gmine sügis kooli.Tähtede nimesid vist teab.Aga sõ
> nad?
> Toon näite.
> Ma kirjutan paberile KUU.Häst
> i suurelt.Küsin mis see on?
> Laps loeb K U U.Küsi
> n- mis sõna see on?Laps vastab- ma ei tea.Küsin- m
> is tähed olid?Laps vastab-ei mäleta.Varsti küsib k
> as tohib arvutisse minna.
Võib olla laps tõesti ei tea, mida tähendab sõna "kuu". Lugeda ta sul ju oskab, kui veeris kokku sõna "kuu". Asi polegi vast lugemisoskuse puudumisest, vaid sõnade tähenduse mõistmisest. Soovitan kasutada pildiraamatuid, arvutis lastemänge, kus peab ülesande täitmiseks lugema midagi, ristsõnade lahendamist, kuhu pildi kohale peab kirjutama sõna. Veel, kui kuskil käia, lugeda siltidelt, tahvlitelt sõnu, teha seda mänguliselt, kordamööda jne. Ainult mängu kaudu saab avardada lapse maailmapilti ja oskusi. Igaks juhuks võiks ära käia ka logopeedi, psühholoogi juures, sest põhjus võib olla ka mujal, unustada tahtmises, eemalolekus, mis pärsib reaalse eluga toimetuleku tahtmist. See on sinust väga tubli, et lapsest hoolid. Paljud vanemad ei pane üldse tähele, kui kaugel nende laps omadega on.
ei mõned saa ikka millestki aru 12. jaanuar 2017, kl 13.32 |
Lisa postitus