Ma olen siin mitmeid kordi rääkinud isikute egalitaarsusest ja ideede elitaarsusest ja enamasti kohanud täielikku mittemõistmist. Ei hakka ma refereerima, ega oma sõnadega ümber jutustama, vaid pasteerin siia ühe artikli, kuigi ka see on paljude arvates out :)
***
GREG KOUKL: Sallimatu sallivus
Ilmselt pole ükski teine kontseptsioon meie poliitiliselt korrektses kultuuris nii kõrgelt hinnatud, kui sallivus. Kahjuks on üks üllamaid vooruseid nii ära väänatud, et ta on muutunud paheks.
Idee on väga populaarne postmodernistide hulgas, see tõug radikaalseid skeptikuid, kelle ideed nõuavad tingimusteta lugupidamist. Nende sõjahüüule -"tõde pole olemas" - järgneb sageli nõue sallivuseks.
Salliv inimene on väidetavalt neutraalne, täiesti erapooletu, igal isikul on õigus ise oma seisukohalt asju otsustada. Mingit hukkamõistu pole lubatud. Mingit isiklike vaadete "peale surumist" ei tohi olla. Arusaam, et kõik seisukohad on võrdselt kehtivad on relativismile pühendunud ühiskonnas eeldus. Aga see on müüt.
Kogu enesekindla kelkimise juures esitavad relativismi kehtestajad tegelikult kaks tõde - ühe ratsionaalse ja ühe moraalse. Esimene on ratsionaalne "tõde", et tõde pole olemas, mis on selgelt vastukäiv. Teine on moraalne tõde, et igaüks peab sallima teise seisukohti.
Tuleb välja, et tänapäevase definitsiooni kohaselt pole mitte keegi salliv. Ei saagi olla.
Tegin sel sügisel ühes Iowa kristlikus keskkoolis katse. Kirjutasin tahvlile kaks lauset. Esimene esindas tänapäevast arusaamist sallivusest:
"Kõik seisukohad on võrdsed ja ühtegi ei tohiks pidada teisest paremaks."
Kõik noogutasid nõustuvalt. Siis kirjutasin teise lause:
"Jeesus on messias ja judaism eksib, kui seda ei tunnista."
Kohe lendasid käed üles. "Te ei saa seda öelda," hüüti ärritatult. "See on lugupidamatu. Kuidas teile meeldiks, kui keegi ütleks, et teie eksite?"
"Tegelikult öeldakse mulle seda kogu aeg," märkisin ma, "kaasa arvatud just praegu. Aga miks peaks see mind häirima, et teiste meelest ma eksin?"
"See on sallimatu," ütles üks tütarlaps, juhtides tähelepanu sellele, et teine lause on vastuolus esimesega. Mida ta aga ei märganud, oli see, et esimene lause oli vastuolus ka iseendaga.
Kui kõik seisukohad on võrdsed, siis seisukoht, et kristlastel on parem arusaamine Jeesusest, kui juutidel, on sama tõsi kui arvamus, et juutidel on parem arusaamine kristlastest. Aga see on ju lootusetult vastukäiv. Kui esimene lause annab sallivuse tähenduse, siis ei saa keegi olla salliv, kuna „sallivus” on lõppkokkuvõttes jaburdus.
„Te peate hülgama moodsa moonutuse sallivusest ja naasma klassikalise arusaama juurde,” ütlesin ma ja kirjutasin tahvlile järgmised kaks põhimõtet:
Olge egalitarist isikute suhtes.
Olge elitarist ideede suhtes.
Egalitaarse all pean ma silmas võrdsust. Kohelge teisi nagu nad oleks samaväärsed teiega.
„Kui te olete elitarist ideede suhtes, siis te tunnistate, et mõned ideed on paremad kui teised. Ja on ka. Me ei kohtle kõiki ideid, nagu oleks nad neil sama väärtus, muidu satume me vastukäivustesse. Mõned ideed on head, teised halvad. Mõned tõesed, teised väärad. Mõned geniaalsed, mõned lihtsalt rumalad,” ütlesin ma.
Esimene põhimõte, mida võib nimetada ka viisakuseks, on klassikalise sallivusidee tuumaks. Sallivus määrab, kuidas me käitume nende inimestega, kellega meil on eriarvamus, mitte seda, kuidas me käitume ideede suhtes, mida valeks peame.
Me respekteerime neid, kellel teistsugused veendumised, kui meil, koheldes neid viisakalt ning võimaldades nende ideedele ruumi avalikus arutelus. Me võime nende ideedega rängas eriarvamuses olla ja ägedalt vastu vaielda avalikus arutelus, kuid me näitame üles lugupidamist isikute vastu, kellega meil on eriarvamus.
Klassikaline sallivus nõuab, et igat isikut koheldakse viisakalt, andes talle vabaduse esitada tema ideid ilma hirmuta karistuse ees, sõltumata neist ideedest, mitte seda, et iga seisukoht on võrdse väärtusega.
Neid kahte kategooriat aetakse pidevalt segi sallivuse müüdi veesogajate poolt. Seisukoht, et ühe inimese ideed ei saa olla paremad või tõesemad, kui teise omad on lihtsalt absurdne ja vastukäiv. Väita, et kellegi seisukohad on ekslikud, ebamoraalsed või lihtsalt rumalad ei riku mingil moel mõistlikku sallivuse standardit.
Pange tähele, et lugupidamine on suunatud isikule. Kas tema käitumist peaks sallima on täiesti teine teema. Meie seadused lubavad inimesel uskuda, mida ta tahab - ja tavaliselt on tal ka vabadus oma uskumisi väljendada - kuid ta ei või käituda, nagu tahab. Mõned käitumised on ohuks ühishüvele. Selle asemel, et neid sallida (lubada), seadus keelab neid. Abraham Lincolni sõnul: pole olemas õigust teha halba.
Moodne definitsioon sallivusest pöörab klassikalise formuleeringu pea peale:
Olge egalitarist ideede suhtes.
Olge elitarist isikute suhtes.
Kui sa lükkad tagasi teise isiku seisukoha, süüdistatakse sind automaatselt lugupidamatuses selle isiku vastu. Selle uue sallivuse idee kohaselt ei tohi olla vastu ühelegi ideele ega käitumisele - isegi, kui seda tehakse väärikalt - ilma, et sind süüdistataks ebaviisakuses.
Iroonia on selles, et tulemuseks on elitarism isikute suhtes. Kui ma arvan, et minu ideed on paremad, kui teisel, siis võib mind kohelda halvasti, avalikust elust tõrjuda, verbaalselt solvata, olla ebaviisakas, mühaklik ja - uskumatu küll - sallimatu. Mind võib isegi kohtusse kaevata, karistada või suunata vägisi ümberõppimisprogrammidele.
Sallivus on seega enda vastandiks muutunud: salli enamikke seisukohti, aga ära salli (näita üles lugupidamist) neid, kes ei nõustu nende seisukohtadega. Vastuväidete esitajatele pannakse silte nagu „oma seisukohtade peale surumine” ning nende suu pannakse kiiresti kinni.
See on jabur ning tuleks lõpetada. Sallivuse müüt sunnib kõiki vältimatult võimatusse olukorda, kuna ükskõik millises vaidluses on igal isikul seisukoht, mida ta peab õigeks.
Klassikaline sallivus omab kolme elementi: (1) lubada või võimaldada (2) väljendada seisukohti, millega ei nõustuta, (3) pidades samal ajal lugu asjaosalistest isikutest. Pange tähele, et me ei saa sallida kedagi ilma, et me temaga eriarvamusel oleks. See on ülioluline. Me ei „salli” inimesi, kellega oleme samal seisukohal, nad on meie poolel. Pole midagi vaja alla neelata. Sallimine on mõeldud nende jaoks, kellest me arvame, et nad eksivad, ometi kohtleme me neid viisakalt ja lugupidamisega.
See keskne element klassikalise sallivuse juures - eriarvamus (elitarism ideede suhtes) - on täielikult kaduma läinud moodsas moonutuses sallivusest. Tänapäeval, kui sa arvad, et kellelgi pole õigus, nimetatakse sind sallimatuks sõltumata sellest, kuidas sa teda kohtled.
See tekitab huvitava probleemi. Selle jaoks, et tõelist sallivust üles näidata, peab kõigepealt arvama, et teine eksib. Ometi, selle välja ütlemine toob juba süüdistuse sallimatuses. Tegu on lahendamatu olukorraga. Selle lähenemise kohaselt on tõeline sallivus võimatu.
Enamus sellest, mis tänapäeval sallivuse nime alla mahub, pole midagi muud, kui intellektuaalne argpükslikkus, kartus intelligentse kokkupõrke ees. Need, kes vehivad sõnaga „sallimatu” ei soovi väljakutset oma ideedele teiste ideede poolt või ei suuda haarata eriarvamust või isegi neid kaaluda. Lihtsam on virutada solvang - „sa oled sallimatu” - kui astuda vastu ideele ja see kas ümber lükata või lasta end sellel muuta. Tänapäeval on „sallivus” muutunud sallimatuks.
Ükskõik, millal teid süüdistatakse sallimatuses, küsige alati definitsiooni. Kui sallivus tähendab neutraalsust, et kõik arvamused on võrdselt tõesed, siis ei ole keegi iial salliv, kuna keegi pole iial neutraalne omaenda arvamuse suhtes. Juhtige tähelepanu sellele vastuolule uues definitsioonis. Juhtige tähelepanu sellele, et taoline sallivus on müüt.